Minden jó, ha a vége jó

Így tartja a mondás és a Kecskeméti Lánchíd Utcai Sport Általános Iskola ötödik osztályos tanulói is, akik a hét utolsó tanulószobáját digitális műhelyünkben töltik minden héten.

Az iskolával történt együttműködés létrejöttét követően, három alkalmas etapban, kiscsoportos foglalkozásokon, játékos hangulatban ismerkednek 3D tervezéssel, illetve nyomtatással a magyar fejlesztésű Craftbot nyomtatóink segítségével, továbbá játékokat is programoznak kedvenc mikrovezérlőnkre, a BBC által fejlesztett micro:bit-re, amit széles körben használnak már oktatási célra szerte a világban.

A gyerekek legkedveltebb játéka a „rókavadászat”, amiben blokkprogramozás segítségével rádiókapcsolatot alakítunk ki a játékosok között, így tudják egymást megtalálni. A 3D tervezés – bár elsőre ijesztő lehet számukra – remek kompetenciafejlesztés, hiszen különböző típusú rajzokról kell háromdimenziós modellt készíteniük, így alaposan megmozgatják az agyukat ezek a feladatok. Azért is lett az első alkalom tematikája szabadulószoba, amikor egy kulcsot kell megtervezniük a kijutáshoz. Ilyenkor csapatokban versenyeznek, hiszen viszonylag ritka, hogy az ember egymaga oldjon meg bonyolult problémákat. A terem is ennek megfelelően van berendezve számukra.

Az élménypedagógiai módszertannak köszönhetőn, a péntek délutáni időpont ellenére is kitartóan helyt állnak és dolgoznak mindannyian. Aki teljesíti a kihívást, a tervezett tárgy kicsinyített verzióját haza is viheti magával, amit a foglalkozás közben nyomtatunk ki együtt, közösen.

Ismeretterjesztő videókkal, témába illő beszélgetésekkel tarkítjuk ezeket az órákat, hiszen az élménypedagógiában nagyon fontos, hogy a fiatalok maguk is átgondoljanak egy új ismeretet, problémát, illetve magát a megoldást. Ezt segíti a szuper nagyképernyős digitális táblánk, ami hatalmas segítséget nyújt oktatónak, diáknak egyaránt.

Természetesen a háromszor kétórás foglalkozásokon nem lesznek egyből profik a résztvevő nebulók, és nem is ez a cél egyelőre. A lényeg, hogy a gyerekek találkozzanak az eszközökkel, új és hasznos tudást szerezzenek, problémamegoldó készségüket játékos formában fejlesszék, betekintést nyerjenek a 3D izgalmas világába, rájöjjenek, hogy a programozás lehet igazán szórakoztató is. Első alkalommal animációkat készítünk a mikrovezérlő 5×5-ös LED paneljére, majd nyomógombjait, érzékelőit programozzuk közösen. Második alkalommal szabadulószoba tematikában kulcsot tervezünk a meglévő zárba méretrajz alapján. A nyertes csapat kijuttatja az összes diákot a végén az épületből. Az utolsó együtt töltött foglalkozásunkon egy bonyolult, két részből álló kockát terveznek csapatban, három felülnézetes 2D rajz, és az előre kinyomtatott alkatrészek alapján. Közben megbeszéljük a működési elveket, videókat nézünk, beszélgetünk a felhasználási területekről, a buktatókról és jó megoldásokról, anyaghasználatról, érintjük a környezettudatosság, jövőkép és technológia témákat is.

Mindent összevetve, a pénteki tanulószoba helyett létrejött digitális kuckózás remek alkalom arra, hogy a frissen felsőtagozatba került diákok még szinte gyerekként élhessék meg a rájuk váró digitális kihívásokat, szórakoztató köntösben kapjanak friss és naprakész információkat és együttes erővel dolgozhassanak, gondolkodhassanak egy számukra még ismeretlen környezetben, ami reményeink szerint a végére sokkal barátságosabb és ismerősebb lesz nekik. Azon dolgozunk, hogy ehhez minden támogatást megkapjanak a fiatalok, és egy kicsit segítsünk az iskolarendszerben dolgozó, leterhelt tanár kollégáknak is. Mert minden kezdet nehéz, de minden jó, ha a vége jó!

Biro Laura beszámolója, Széchenyi István Közösségi Ház, Digitális Műhely.
2024. június 14.

 

Új graffitik a Széchenyivárosban

Új graffitik a Széchenyivárosban

Május 31-én délelőtt felfestésre kerültek a Kecskeméti Ifjúsági fesztivál alkalmával kihirdetett Graffiti pályázat győztes alkotásai, így két új felület színesíti a Széchenyivárost.  A pályázat témája “Nekem Kecskemét” és “Számomra Kecskemét” volt.  Virág Patrik, a...

Gyereknap a SZIK-ben

Gyereknap a SZIK-ben

Bár Kecskeméten számos program volt a gyermeknap alkalmából, úgy döntöttünk, hogy mi is megnyitjuk kapuinkat a családok számára május 25-én délelőtt. A közösségi ház célkitűzései között szerepel ugyanis a közösség erősítése, a szociális élet gazdagítása, valamint a...

Graffiti pályázat

Graffiti pályázat

GRAFFITI PÁLYÁZAT Pályázat témája: • Nekem Kecskemét • Az én Kecskemétem A pályázat szervezője és lebonyolítója: Kecskemét Kreatív Tudásközpont Közalapítvány, Kecskeméti Gyermek- és Ifjúsági Önkormányzat és HIFI - Hírös Fiatalok Egyesület A pályázat résztvevői: Minden...